Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Carian Kisah Sahabat Nabi

29 Dis 2008

Muqadimah Selamat Datang

Assalamua’alaikum dan Salam Sejahtera.

Selamat Datang ke blog ini. Tahniah dan terima kasih diucapkan kepada suadara/saudari yang telah dipilih Allah untuk melawat blog ini.Al-Hamdullilah dan bersyukur. Saudara/saudari pasti sudah tahu nama sahabat Nabi Muhammad S.A.W seperti Abu Bakar As-Siddiq r.a, Umar bin Al-Khatab r.a, Othman bin Affan r.a, Ali Bin Abi Talib r.a, Abdurrahman Bin Auf dan lain-lain lagi yang sama-sama berjuang bersama Baginda S.A.W

Blog ini bertujuan menyampaikan beberapa kisah sahabat Nabi yang dipetik dari sebuah buku yang amat tebal bertajuk “Kisah-kisah Para Sahabat” yang dikarang oleh Syaikhul Hadith Maulana dan Muhammad Zakariya Rahimatullahi ‘Alaih. Diterjemahkan oleh Lujnah Terjemahan Madrasah Mitfahul ‘Ulum di Seri Petaling terbitan Era Ilmu Sdn Bhd. Buku itu amat sukar didapati dan saya membacanya pun di Masjid.

Boleh dikatakan kulit buku itu telah tiada dan muka surat depan pun sudah koyak. Bimbang suatu hari nanti kisah sahabat Nabi di buku tersebut tidak dapat dibaca oleh generasi akan datang memandangkan cerita Nabi Muhammad orang boleh terlupa apalagi kisah Para Sahabat yang dirahmati Allah. Buku tersebut sangat bagus dan jangan pula dipertikaikan Jadikannya sabagai mendidik kita menuju keredhaan Allah.

Tujuan lain ialah kebimbangan pada zaman sekarang yang semakin runcing tentang sosial maka terlintas di hati untuk menaip beberapa cerita tersebut khususnya tentang para sahabat yang muda dan juga sedikit tentang amalan agama wanita-wanita mereka. Jika sauadara/saudari gemarkan cerita-cerita, membaca kisah tersebut boleh dijadikan sebagai ganti cerita donggeng seperti Cinderella,Snow White, sebagainya serta kepada cerita yang sia-sia lagi dusta.

Kisah Sahabat Rasullulah S.A.W boleh diperdengarkan kepada anak-anak umpama ‘Bedtime Story’ maka dapat mewujudkan keagungan dan kecintaan terhadap Nabi dan sahabat dalam hati mereka serta kegemaran dalam hal-hal agama. Maka masalah sosial sedikit sebanyak dapat diatasi.

Penuhi masa lapang anda melawat blog ini. Tidak syak lagi ada cerita dan hal ehwal Para Sahabat Nabi yang sepatutnya diselidiki dan dikaji supaya diambil pengajarannya. Khususnya para Sahabat r.anhum yang telah dipilih oleh Allah untuk bersahabat dengan Nabi-Nya yang dikasihi.

Kisah atau cerita ialah salah satu daripada tentera Allah yang dapat menguatkan sanubari orang-orang yang sedang berlatih menuju Allah.

Firman Allah:

“Dan semua kisah dari rasul-rasul Kami Ceritakan kepadamu, ialah kisah-kisah yang dengannya Kami teguhkan hatimu; dan dalam surat ini telah datang kepadamu kebenaran serta pengajaran dan peringatan bagi orang-orang yang beriman”

Surah Huud Ayat 120

Lihat http://www.alquran-digital.com

Perkara ini bukan perkara cukup dengan sekali baca kemudian dilupakan. Perkara ini perlu diulang berkali-kali sesuai dengan kemampuan masing-msing. Lebih mantap Saudara/saudari ‘copy and paste’ di ‘Microsoft Word’ kemudian cetak (print) atau kumpul semua cerita pada satu fail.

Ada 149 kisah sahabat Nabi termasuk kanak-kanak dan 12 bab dalam buku tersebut. Mulai esok bermula cerita Perjalanan Nabi S.A.W ke Taif. Selepas ini 2 hari sekali post supaya suadara/saudari dapat membaca cerita yang indah penuh keajaiban akhlak yang mulia.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan