Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Carian Kisah Sahabat Nabi

4 Jan 2009

Keislaman Abu Zar Ghifari r.a

Abu Zar Ghifari r.a ialah seorang sahabat yang masyhur yang akhirnya telah menjadi salah seorang daripada ahli zuhud dan ulama yang hebat. Ali r.a berkata, “Abu Zar r.a telah memperoleh ilmu yang tidak mampu diperoleh oleh orang lain. Bahkan beliau telah menjaga ilmu-ilmu dengan baik.”

Apabila berita kenabian Muhammad S.A.W sampai kepadanya. Maka beliau menghantar saudaranya ke Mekah untuk memisahkan kebenaran dan mengambil maklumat tentang seorang yang mendakwa menerima wahyu serta mendapat berita dari langit. Beliau juga menyuruh saudaranya itu supaya menyelidik keadaan orang itu dan mendengar kata-katanya dengan penuh perhatian. Saudaranya itu pun datang ke Mekah Mukarramah dan setelah menyelidik keadaan orang itu dia telah kembali kepada Abu Zar r.a dan menerangkan, “Saya melihat dia menyeru kepada perangai yang baik dan akhlak yang mulia. Saya juga mendengar daripadanya kata-kata yang bukannya syair dan tidak juga percakapan tukang nujum.”

Abu Zar r.a masih belum berpuas hati dengan laporan ringkas itu. Beliau sendiri menyediakan bekalan dan pergi sendiri ke Mekah dan terus pergi ke Masjidil Haram. Beliau belum mengenali Nabi S.A.W dan untuk bertanya kepada sesiapa beliau merasakan bertentangan dengan muslihat beliau. Beliau berada dalam keadaan serba salah sehingga ke masa petang.

Apabila waktu petang, Ali r.a telah melihat beliau yang merupakan seorang musafir asing. Mengambil tahu dan memenuhi keperluan musafir, orang miskin serta orang asing telah menjadi kebiasaan para sahabat r.a. Oleh sebab itu, Ali r.a telah membawa Abu Zar r.a ke rumahnya. Sungguhpun Ali r.a telah melayaninya dangan makan minum dan tempat tidur namun sedikitpun beliau tidak berasa perlu untuk bertanya tentang diri musafir itu atau tentang sebab kedatangannya ke situ. Musafir itu pun tidak meluahkan apa-apa.

Pada pagi keesokkan hari, sekali lagi Abu Zar r.a pergi ke Masjid. Sepanjang hari itu beliau habiskan dalam keadaan demikian yakni beliau sendiri tidak mengenali sesiapa dan beliau dan beliau juga tidak bertanya kepada orang lain. Mungkin kerana berita permusuhan orang ramai terhadap Nabi S.A.W sangat masyhur. Bermacam-macam kesusahan dikenakan ke atas Baginda serta orang yang datang bertemu Nabi. Beliau berfikir bahawa dengan bertanya kepada sesiapa, mungkin beliau tidak akan mendapat maklumat yang betul sebaliknya akan menimbulkan buruk sangka. Lebih baik beliau menyelamatkan diri daripada bahaya yang sia-sia dengan tidak bertanya.

Pada petang hari kedua pun Ali r.a telah teringatkan beliau, seorang musafir yang belum selesai tujuan kedatangannya. Oleh itu sekali lagi Ali r.a membawa tetamu tersebut pulang ke rumahnya. Beliau juga telah menyediakan makanan dan menyediakan makanan dan menyediakan tidurnya untuknya tetapi malam itu pun beliau tidak bertanya apa-apa kepada Abu Zar r.a.

Pada malam ketiga pun itulah keadaan yang berlaku lalu Ali r.a telah bertanya, “Kamu datang untuk urusan apa? Apakah maksud kedatanganmu?”

Abu Zar r.a meminta supaya Ali r.a bersumpah dan berjanji supaya memberitahu meklumat yang sebenar. Selepas itu baru beliau memberitahu tujuannya. Ali r.a berkata, “Baginda S.A.W sememangnya Rasul Allah. Esok ikutlah saya pergi berjumpa Nabi. Saya akan tunjukkan kamu ke sana. Walaubagaimanapun, sekarang ini penentangan sedang hebat. Oleh sebab itu, dalam perjalanan nanti sekiranya saya menemui seseorang yang mungkin akan melakukan sesuatu terhadap kamu kerana kamu berjalan bersama saya maka saya akan berpura-pura membuang air kecil ataupun saya akan berpura-pura membetulkan kasut saya. Sementara itu kamu berjalanlah terus, jangan berhenti bersama saya. Dengan ini orang tidak akan tahu yang kamu bersama saya.”

Oleh itu, pada keesokan pagi beliau telah mengikut Ali r.a sehingga sampai ke sisi Nabi S.A.W, setelah sampai di sana maka berlaku perbualan antara beliau dengan Baginda dan beliau telah memeluk Islam pada masa itu juga. Oleh kerana bimbangkan kesusahan beliau, Nabi S.A.W telah bersabda, “Jangan zahirkan dahulu keislamanmu sekarang. Kembalilah kepada kaummu secara sembunyi. Apabila kami telah menang barulah datang kembali.”

Beliau telah berkata, “Wahai Rasulullah, demi zat yang jiwa saya dalam genggaman-Nya. Saya akan laungkan kalimah tauhid ini ditengah-tengah mereka yang tidak beriman itu.”

Lalu pada masa itu juga beliau telah pergi ke Masjidil Haram dan dengan suara yang lantang telah melaungkan kalimah Syahadah.

Kemudian, apakah yang telah berlaku? Orang ramai bangun dari keempat-empat penjuru dan mula memukul beliau dengan teruk sehingga mencederakannya dan beliau hampir mati. Bapa saudara Nabi S.A.W Abbas r.a yang pada masa itu masih belum memeluk Islam telah membaringkan diri di atas badan beliau untuk menyelamatkannya. Abbas r.a telah berkata kepada orang ramai, “Kenapa kamu menzalimi dia? Orang ini daripada kabilah Ghifar dan kabilah itu tinggal dalam perjalanan kita ke Sham. Perniagaan dan urusan kita yang lain semuanya dengan negeri Sham. Sekiranya dia mati maka jalan laluan kita ke Sham akan tertutup.

Disebabkan saranan itu orang ramai pun mula berfikir bahawa sememangnya dari negeri Sham segala keperluan mereka disempurnakan. Tertutupnya jalan ke sana merupakan 1 musibah, oleh sebab itu, mereka telah membiarkan beliau.

Demikian jugalah yang berlaku pada keesokkan hari. Beliau pergi dan melaungkan kalimah syahadah dengan suara yang lantang dan orang ramai tidak dapat menahan sabar setelah mendengar kalimah tersebut lalu menerkam beliau. Pada hari kedua itu pun, Abbas r.a juga menyelamatkan beliau dengan menerangkan bahawa jalan perniagaan mereka akan tertutup.


Keterangan

Perbuatan Abu Zar r.a itu ialah kerana semangat dan dorongan untuk menzahirkan yang haq (benar) walaupun diarahkan oleh Nabi S.A.W supaya menyembunyikan keislamannya. Apabila agama ini ialah agama yang benar maka siapakah lagi yang perlu ditakuti sehingga agama yang benar ini perlu disembunyikan? Manakala larangan Rasul Allah ialah semata-mata kerana keprihatinan Baginda S.A.W terhadap beliau. Mungkin Abu Zar r.a tidak mampu menanggung segala kesusahan. Sekiranya tidak kerana alasan itu maka tidak mungkin seorang sahabat akan melanggar perintah Nabi S.A.W. Oleh kerana Rasul Allah sendiri menanggung segala jenis penderitaan dalam menyebarkan agama maka Abu Zar r.a lebih mengutamakan hasrat untuk mengikuti Baginda daripada kesenangan beliau.

Inilah satu-satunya perkara yang menyebabkan kemajuan agama dan dunia datang tersungkur pada kaki para sahabat r.a dan mereka dapat menguasai setiap medan. Sesiapa sahaja yang telah mengucap kalimah syahadah dan masuk di bawah naungan bendera Islam, sebesar-besar kekuatan pun tidak dapat menahannya dan sebesar-besar kezaliman pun tidak dapat menghalangnya daripada menyebarkan agama.

2 Jan 2009

Keislaman Bilal r.a dan Penderitaan Beliau

Bilal r.a ialah seorang sahabat yang masyhur yang sentiasa menjadi juru azan di Masjid Nabawi. Pada mulanya beliau ialah seorang hamba kepada seorang kafir. Kemudian telah memeluk Islam. Oleh sebab itu, beliau telah diseksa dengan berbagai-bagai cara. Umaiyah Bin Khalaf yang merupakan musuh Islam yang ketat akan membaringkan beliau secara terlentang di atas pasir yang membakar pada waktu tengah hari semasa musim panas. Dia juga meletakkan batu yang besar ke atas dada Bilal r.a supaya beliau tidak dapat bergerak. Dia berkata, “Matilah kamu dalam keadaan ini. Jika kamu mahu hidup, tinggalkanlah Islam.”

Namun, dalam keadaan itu pun Bilal r.a masih berkata, “Ahad!Ahad!” Yakni Tuhan yang layak disembah hanyalah 1.

Pada malam hari, beliau diikat dengan rantai dan disebat dengan cemeti. Pada siang keesokan hari, beliau akan dibaringkan di atas permukaan tanah yang panas supaya luka-luka itu bertambah teruk agar beliau meninggalkan Islam kerana tidak dapat menanggung penderitaan itu lagi atau pun mati terseksa. Abu Jahal, Umaiyah bin Khalaf dan kadang-kadang orang lain bergilir-gilir menyeksa beliau. Setiap orang daripada mereka berusaha untuk menyeksa beliau sedaya mungkin sehingga mereka akan keletihan. Abu Bakar r.a melihat Bilal r.a dalam keadaan demikian maka beliau membeli dan membebaskan Bilal r.a.

Keterangan

Oleh kerana orang Arab Jahiliah ialah penyembah berhala, maka mereka mengatakan bahawa berhala juga ialah tuhan yang disembah. Oleh itu, Islam menentang amalan penyembahan berhala dengan mengajarkan tauhid. Inilah yang menyebabkan Bilal r.a mewiridkan, ‘Ahad, Ahad’ . Inilah gambaran cinta dan rindu kepada Allah S.W.T. Kita lihat dalam cinta palsu (sesama makhluk). Ini pun apabila seseorang itu dicintai dengan menyebut namanya sahaja pun merupakan sesuatu yang menyeronokkan. Nama itu diulang-ulang tanpa sebarang faedah. Maka apa yang hendak lagi tentang cinta kepada Allah S.W.T yang memberi manfaat di dunia dan akhirat? Inilah yang menyebabkan Bilal r.a sanggup menanggung walaupun didera dengan berbagai-bagai cara, dikenakan sekeras-keras seksaan, diserahkan kepada budak-budak nakal supaya beliau diarak di jalan-jalan dan lorong-lorong Mekah tetapi, “Ahad, Ahad” tetap dilaungkan.

Dengan sebab semua keberkatan inilah beliau kemudiannya menjadi juru azan di Masjid Nabawi. Tugas untuk melaungkan azan sentiasa diserahkan kepada beliau sama ada semasa bersafar atau bermukim.

Setelah Nabi S.A.W wafat, sukar bagi beliau unutk terus tinggal di Madinah dengan melihat tempat Baginda yang telah kosong. Oleh sebab itu, beliau telah berniat untuk menghabiskan saki-baki hidupnya dalam jihad. Lantaran itu beliau pun bertolak untuk menyertai jihad. Beliau tidak pulang ke Madinah untuk beberapa masa yang lama.

Pada suatu hari beliau telah bermimpi berjumpa Nabi S.A.W. Baginda telah bersabda, “Bilal! Apakah yang menyebabkan engkau tidak pernah datang kepada saya.”

Setelah terjaga daripada tidur beliau terus pergi ke Madinah. Hassan dan Husain r.anhuma telah memohon agar beliau melaungkan azan. Permintaan daripada kedua-dua orang yang dikasihi bukanlah 1 perkara yang boleh ditolak. Beliau pun mula melaungkan azan seperti pada zaman Nabi S.A.W. Sebaik sahaja suara beliau sampai ke pendengaran penduduk kota Madinah maka berhamburlah air mata mereka. Sehingga wanita-wanita pun keluar dari rumah-rumah mereka dalam keadaan menanggis. Setelah beberapa hari berada di Madinah beliau pun pulang dan beliau meninggal dunia kira-kira pada tahun 20 hijrah di Damshik.

1 Jan 2009

Perdamaian Hudaibiah dan Kisah Abu Basir dan Bau Jandal r.anhuma

Pada tahun 6 hijrah, Nabi S.A.W telah pergi ke Mekah dengan niat untuk mengerjakan umrah. Orang kafir Mekah mendapat tahu berita tersebut dan menganggap perkara itu 1 penghinaan terhadap mereka. Oleh sebab itu, mereka telah cuba menghalang dan menyekat Baginda S.A.W di Hudaibiyah. Para sahabat r.a yang sanggup mengorbankan nyawa ada bersama-sama baginda S.A.W. Mereka menganggap pengorbanan nyawa untuk Nabi ialah 1 kebanggaan. Mereka telah bersedia untuk berperang tetapi demi kebaikan orang Mekah. Nabi S.A.W tidak ingin berperang sebaliknya berusaha untuk membuat perjanjian damai.

Walaubagaimanapun para sahabat r.a bersedia dan berani menentang musuh. Rasulullah S.A.W begitu sekali mengambil hati orang-orang kafir sehingga setiap syarat mereka telah diterima. Para sahabat r.a berasa amat tertekan kerana mereka sangat tidak setuju dengan cara perjanjian damai tersebut

Namun mereka tidak mempunyai apa-apa pilihan lain apabila berhadapan dengan perintah Nabi Muhammad S.A.W. Mereka ialah orang-orang yang sanggup mengorbankan nyawa, namun sifat taat mengatasi segala-segalanya. Oleh sebab itu, orang yang berani seperti Umar r.a terpaksa tunduk.

Antara syarat yang telah ditetapkan dalam perjanjian tersebut ialah sekiranya ada orang kafir yang memeluk Islam dan berhijrah ke Madinah, maka orang itu mesti dihantarnya kembali ke Mekah, mereka tidak akan dipulangkan.

Sebelumnya perjanjian tersebut habis ditulis Abu Jandal r.a seorang sahabat ynag telah menanggung berbagai-bagai seksaan kerana memeluk Islam dan telah diikat dengan rantai, tiba-tiba datang dalam keadaan terjatuh. Beliau tiba disisi Tentera Islam dengan harapan bahawa melalui pembelaan orang Islam beliau akan terlepas daripada musibah tersebut.

Bapanya, Suhail (yang telah memeluk Islam sewaktu pembukaan kota Mekah) yang menjadi wakil orang kafir dalam perjanjian tersebut telah menempeleng anaknya dan berkeras ingin membawanya pulang. Baginda S.A.W berkata, “Sekarang, perjanjian ini belum berkuat kuasa. Oleh itu atas dasar apakah engkau mengenakan undang-undang?”

Walaubagaimanapun, dia tetap berkeras, kemudian Rasulullah S.A.W bersabda, “Serahkanlah orang ini kepadaku semata-mata kerana permintaanku.”

Namun mereka tetap berdegil. Abu Jandal r.a telah melaung memanggil orang Islam dan mengadu, “Aku datang sebagai seorang Islam dan begitu banyak telah aku tanggung musibah dan sekarang adakah aku akan dikembalikan?”

Hanya Allah S.W.T sahaja yang tahu apa-apa terpendam dalam hati orang Islam pada masa itu. Namun, kerana menghormati perintah Rasulullah S.A.W beliau pun pulang. Nabi telah menenangkan beliau dan menasihati beliau supaya bersabar. Baginda bersabda, “Allah S.W.T akan membuka jalan untukmu sedikit masa lagi.”

Setelah perjanjian berkuat kuasa, seorang lagi sahabat iaitu, Abu Basir r.a telah memeluk Islam dan datang ke Madinah. Orang kafir menghantar 2 orang wakil untuk membawa beliau pulang. Mengikut perjanjian yang telah dibuat, Rasulullah S.A.W juga telah memulangkan beliau Abu Basir r.a yang telah memeluk Islam dan datang ke Madinah. Orang kafir menghantar 2 orang wakil unutk mmembawa beliau pulang. Mengikut perjanjian yang telah dibuat, Baginda juga telah memulangkan beliau. Abu Basir r.a juga merayu, “Wahai Rasulullah, saya datang sebagai orang Islam. Tuan pula menghantar saya kembali ke dalam cengkaman orang kafir.”

Nabi S.A.W menyuruh beliau supaya bersabar dan bersabda, “Allah S.W.T akan membuka jalan untukmu sedikit masa lagi,”

Sahabat ini pun pulang bersama 2 orang kafir tersebut. Dalam perjalanan, beliau telah berkata kepada salah seorang daripada mereka, “Wah, nampaknya pedang engkau sungguh cantik.”

Biasanya orang yang bongkak akan berbangga dengan pujian yang sedikit. Sikafir itu pun mengeluarkan pedangnya dari sarungnya sambil berkata dengan bangganya, “Memang pun, saya telah mencuba ke atas beberapa orang.”

Sambil berkata demikian dia telah menyerahkan pedang itu kepada Abu Basir r.a lalu terus mencuba pedang itu ke atas sikafir tersebut. Teman sikafir yang melihat rakannya telah dibunuh terus lari dari situ dan pergi ke Madinah sebelum tiba gilirannya untuk dibunuh. Dia pergi berjumpa Nabi S.A.W dan berkata, “Kawan saya telah mati dan akan tiba giliran saya pula.”

Selepas itu Abu Basir r.a pun tiba dan berkata, “Wahai Rasulullah, Tuan telah menunaikan janji tuan dengan mengembalikan saya. Saya sendiri tidak ada apa-apa janji yang mesti ditunaikan Sedangkan mereka menghalang saya daripada agama oleh sebab itu, saya telah mulakan perkara ini.”

Nabi S.A.W bersabda, “Ini ialah penyemarak perang. Alangkah baiknya jika ada sesiapa yang dapat menolong dan membantunya.”

Melalui kata-kata Baginda tesebut Abu Basir r.a dapat memahami bahawa pada masa itu pun sekiranya ada orang yang datang menuntut beliau maka akan diserahkan kepada orang itu. Oleh sebab itu, beliau telah bertolak dari situ dan pergi ke 1 tempat di tepi pantai. Orang Mekah telah mengetahui hal tersebut. Maka Abu Basir r.a pun datang ke sana secara sembunyi. Selepas itu sesiapa saja yang telah memeluk Islam telah pergi ke sana dan menyertai mereka.

Dalam beberapa hari sahaja telah terbentuk 1 jemaah yang kecil. Hanya Allah S.W.T yang mengetahui apakah yang berlaku kepada mereka dipadang pasir yang tidak mempunyai penduduk, kebun dan apa-apa kemudahan makanan? Walaubagaimanapun, sahabat-sahabat itu telah menyekat perjalanan para penzalim yang telah menyebabkan mereka lari dari Mekah. Mereka telah melawan dan berperang dengan kafilah yang lalu di sini. Hinggakan orang kafir telah menghantar utusan berjumpa Nabi S.A.W kerana merasa tertekan.

Utusan itu datang merayu dengan penuh rendah diri kepada Nabi S.A.W agar Baginda memanggil Abu Basir r.a serta jemaahnya ke sisi Rasulullah demi kerana Allah S.W.T dan demi persaudaraan orang Mekah dengan Nabi. Dengan itu mereka semua tertakluk kepada perjanjian Hudaibiah dan jalan perhubungan orang Mekah akan terbuka semula. Ditulis bahawa apabila surat keizinan Nabi S.A.W (untuk kembali ke Madinah) tiba kepada mereka, pada masa itu Abu Basir r.a sedang mengalami sakit tenat. Beliau meninggal dunia dengan surat keizinan baginda berada di tangannya.

Keterangan

Sekiranya seseorang itu teguh dalam agamanya, dengan syarat agama itu pun ialah agama yang benar maka sebesar-besar kuasa pun tidak boleh menggugat keagamaannya. Allah S.W.T berjanji untuk menolong orang Islam dengan syarat bahawa dia ialah orang Islam yang sejati.